6 september Taos

7 september 2017 - Taos, New Mexico, Verenigde Staten

We hadden er zin in! Ruim voor de afgesproken tijd waren we al bepakt en bezakt. Eerst richting Historical Center om bij 'Information' te kijken wat er onderweg te doen is. Daarna bij Taco drive in een ontbijtje scoren, om de hoek de tank vol en dan op pad.

Voordat je Santa Fe uit bent, ben je een uur verder. Het valt wel op dat de meeste Amerikanen erg  beleefd zijn en indien nodig je voor laten gaan. ( zonder agressie).

Het eerste stuk over de Highway; 75 mijl/per uur wat je, gezien de wijdheid niet in de gaten hebt. Rijden door Teseque reservaat. Aparte afslag en toerit voor hun casino midden in de woestijn. We rijden hier door een aardig dor stuk.  Van de Highway af is het weer leuker rijden. Vandaag niet allemaal rechte stukken, ook redelijk veel bochtenwerk. De bochten zijn heerlijk ruim, jammer dat er vaak een snelheidslimiet is. Wel bij elke bocht anders.

Onze eerste stop is Chimayo. We zoeken wat nattigheid, maar nergens een terrasje! We stoppen bij een van de vele art & galerie winkeltjes. Deze heeft als extra toevoeging weaving. De stoelen buiten waren niet als terras, maar we konden wel fris kopen. Hij vertelde dat hij de 7e generatie wever was. Er stonden een stuk of 6 getouwtjes binnen; 1 gemaakt door zijn vader, 1 van grootvader en 1 van hem. Hij vertelde honderduit over de spullen die hij van verschillende stammen had liggen. De prijzen waren ook niet mis. Hij wees ons de weg naar 'Santuario de Chimayo', een pelgrimsoord. Bekend om 'Holy Dirt', overblijfsel van het kruis van 'Our Lord of Esquipulas'. Zoek maar even na op internet.

We vervolgen onze weg langs Santa Fe National Forest. Een stuk groener dan we gewend zijn. Voorbij Nat. Park blijft het groen, vaak is een grasmaaien geen overbodige luxe. Veel vervallen krotten die niet afgebroken worden, plaats genoeg:  even verder mooie huizen neergezet.

Onze tweede stop is iets voorbij Penasco. We wilden wel eerder stoppen, maar hier kom je in een uur weinig tegen. Normaal als we een toer maken, heb je in een uur al 50 terrasjes gezien. Dit terras was van de 'Sugar Nymphs'. Echte nimfen.

We lunchen daar, heerlijke burgers. Koos gaat even terug;  effe naar de kapper! Je kunt maar iets doen in je vakantie.

Verderop stoppen we bij een uitkijkpost. Carson National Forest bestaat inderdaad zo ver je kunt kijken uit bomen, met name naaldbomen.

We zijn snel in Taos en in no time bij het motel. Ruim tijd om op te frissen, naar de buurman te gaan (ammo & guns) en dan nog op tijd te gaan eten. We hebben een 100 meter terug al iets gezien. Hoef je niet zo ver te lopen Mart!

Mexicaanse eetschuur, maar wel goed. We moeten terug tussen de bliksemflitsen, gelukkig zonder druppels.

Morgen kijken we verder. Hopelijk droog. Er staan aardig wat kilometers te wachten.

Beste volgers, we zien dat jullie regelmatig lezen. Laat ons weten wat je er van vindt. En vragen proberen we te beantwoorden.

1. Rianne van Halen:
    7 september 2017
    Beste mannen,

Het is heel bijzonder om jullie reis te volgen.